ضد وهابییت

این وبلاگ به بحث درباره عقاید وهاییون ، شبهات مطرح شده درباره شیعه ها و... بحث می کند

ضد وهابییت

این وبلاگ به بحث درباره عقاید وهاییون ، شبهات مطرح شده درباره شیعه ها و... بحث می کند

با دست بسته نماز خواندن !!!

بسم الله الرحمن الرحیم


 اشکال


 چرا شیعیان با دست باز نماز میخوانند ؟؟؟ آیا عدم  ِ خضوع در برابر خداوند  نوعی تکبر به حساب نمی آید ؟؟؟


جواب


 شما اهل تسنن جمعا 4 فرقه اید که سه فرقه از شما حنفی ، شافعی ، حنبلی  با دست بسته نماز خواندن { یا بقول شما با حالت تواضع نماز خواندن } را واجب نمیدانند بلکه مستحب میدانند و فرقه دیگر مالکی ها  دست بسته نماز خواندن را مکروه میدانند . بنا بر این ، نظر علمای خود اهل تسنن بر اینستکه با دست ِ باز نماز خواندن جائز است .


دلیل اهل تسنن بر دست بسته نماز خواندن  یکعده روایاتی استکه هم از جهت دلالت و هم از جهت سند دارای ضعف هستند . { برای اطلاع بیشتر از ضعف روایات به کتاب الاعتصام بالکتاب والسنه نوشته آیت الله سبحانی مراجعه فرمائیید }


اما در مورد خضوع باید عرض کنیم : خضوع صفت برای جسم است که با انجام رکوع و سجود نیز تحقق میابد و دیگر نیازی نیست که با روایات ضعیفه مرتکب بدعت شویم و بگوئییم : با دست بسته نماز خواندن تواضع در برابر خداوند است !!! .


 آنچه که از دیدگاه الهی مهم است خشوع در نماز است که در آیات قرآن به آن اشاره شده مثلا در سوره مبارکه مومنون میفرماید : الذین هم فی صلاتهم خاشعون  یعنی مومنان کسانی هستند که در نماز خود خشوع دارند .


 خلاصه : اولا از دیدگاه فقهاء اهل تسنن با دست باز نماز خواندن اشکالی ندارد ثانیا استدلال اهل تسنن به روایاتی که در این باب وارده شده ضعیف است که نهایتا منجر به  بدعت در کیفیت نماز خواندن میشود ثالثا آنچه که از دیدگاه الهی مهم است خشوع  در نماز است نه خضوعی که شما اهل تسنن اینقدر بر آن تاکید دارید .


 ماخذ : کتاب آشنائی با مکتب اهل بیت علیهم السلام نوشته محمد توحیدی


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



تذکر 1 : در بحثهای فقهی از دست بسته نماز خواندن تعبیر به تکتف یا تکفیر میکنند .


 تذکر 2 : در اسلام عبادات توقیفی است یعنی کیفیت انجام عبادات همانستکه در روایات آمده و ما حق نداریم بدون دلیل ِ  محکم در عبادات تغییری انجام دهیم . بنا بر این ، اینکه ما به استناد روایات ضعیفه از خودمان تکتف را مستحب کنیم بدعت محسوب میشود .


تذکر 3 : خضوع صفت برای جسم است مانند سر خم کردن در برابر دیگران و خشوع صفت برای قلب است یعنی تواضع قلبی ( یا همان دل شکسته بودن ) که در سوره مجادله امده است : آیا وقت آن فرا نرسیده است که مومنین قلب خود را برای خداوند خاشع گردانند ؟ 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1384 ساعت 19:18 http://pws.blogsky.com

سلام خیلی زیبا بود منم دو سه روزه همه اینا رو که گفتی تجربه کردم..! ولی میدونی وقتی بر میگشتم آرزو میکردم که کاش دنیا رو بشه چرخوند و ساعتها به عقب برگرده...میدونی چی از اینا زیبا تر بود گریه من و عزیز دلی که سرش روی پای من بود و چشماش پر از اشک راستی شما هم تونستی دنیا رو از داخل بطری های آب داخل کوپه کنار شیشه ببینی؟؟دیدی که بر عکس میچرخید...!!!زیبا بود... خاطرهامو بازم زنده کرد راستی منم به روز شدم و اومدم بهت خبر بدم تا پیشم بیای ممنونم که به یاد منی..به امید دیدار..بدرود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد